Dansk
English
 

Eksempel

Chemruz har lavet til denne tutorial Wherigo. Du kan downloade den fra her. Du lov til at kopiere dele fra det og bruge denne i din egen Wherigo. Hvis du ønsker at spille dette på din Pocket PC eller Garmin skal du gøre først lave en Cartridge fra den eller download den fra HER.

Teksten er på hollandsk, fordi det er for hollandske børn. Historien går om en skat, og du har først hente nøglen fra dragen, der bor i sumpen.

Gemmengang

Ved start skal du opgive dit navn og køn. At the start you have to give your name and gender. Karakter (Character) kalder dig ved navn.

Du ser 2 lokationer (Geheimzinnige plek, Moeras) og 1 ting (Knikkers). Ved
"Geheimzinnige plek" finder du "Waternimf" som kan give dig mere information om dragen "Draak" (Dragon) og skatten "Schat" (Treasure) og karakterne i denne wherigo.
På "Moeras" vil du møde dragen efter 30 sekunder hvis hun er hjemme (67% change). So do not go there at the beginning of this game. Så du skal ikke gå der i starten af dette spil. Du får en advarsel, inden de kommer ind, hvis du ikke er vel forberedt.
Når du har fået oplysningerne af 
"Waternimf", "Bos" (Forest) og "Doorgang" (Path) vist på lokationerne. Zonen "Geheimzinnige plek" er ikke aktiv mere hvis du forlader denne lokation.
Hvis du går til "Bos" kan du krydse zonen "Kerkhof" (Graveyard). Du fpr en advarsel hvis du går ind. Efter 30 seconds bliver "weerwolf" vist. Hvis du har sværet "Drakendoder" kan du forsvarere dig selv ellers bliver du såret og skal besøge "Eenhoorn" (Unicorn). Hvis du er såret nogle zoner er ikke aktiv og du kan ikke komme ret meget længere. "Eenhoorn" er ved "Doorgang", "Bos" eller "Lavendelveld".
Måske krydser du "Lavendelveld". Her kan du samle "Lavedel" (Lavender). Du har brug for det til at få dragen til at sove.
I "Lavendelveld" er der 50% change at dragen flyver over. Du har 1 minut til at gå til "Bos" så du kan gemme dig. (Hvis du ikke når inden for tiden bliver du såret og skal se doktoren "Eenhoorn").
25% for at du falder i søvn. Du skal blive i Zonen i 5 minuter ellers er du for søvning og skal kikke efter "Eenhoorn".
25% change for at der ingenting sker.
I "Bos" finder du "Drakendoder" og "Boself". "Boself" kan give dig mere information om "ting" "Sprookjesbos" (Fairytale forest).
Du må først blive "Sterk" (Strong) ved at drikke "Toverdrank" (Poison). Du må gå til "Doorgang" hvor du møder "Tovenaar" (Wizard) som kan lave "Toverdrank". Du skal først finde "Kookpot" (De er i samme lokation og vil blive vist når du har snakket med "Tovenaar".) Med "Kookpot" og "Knikkers" han kan lave "Toverdrank".
Gå nu til "Bos" og drik "Toverdrank" ved at vælge ''Toverdrank" Du vil være "Sterk" for 1 minut. Det er tiden du har til at vælge "Drakendoder".
Hvis du har spildt "Toverdrank, på "Lavendelveld" du kan tilbage og finde "Knikkers". Så kan du gentage scenen med "Tovenaar".
Med "Drakedoder"' the "Weerwolf" er du usårlig. Du skal vælge sværet når ud bliver angrebet.
Nu kan du gå til "Moeras"'. Hvis ""draak " er hjemme hun vil blive vist i 30 sekunder. Elller vil du få en besked om at hun ikke er hjemmme.
Når beskeden me dragen vises har du 15 sekunder til at forsvarer dig eller forlade zonen. Du bliver såret hvis du ikke klare det inden for tiden. Så for du en besked at du kan såre hende. Vælg da "tingen" "Lavendel". Dragen vil nu falde i søvn og du kan få fat i nøglen.
Når du forlader Zonen, alle Zoner inaktive pånær 1, "Vindplaat schat" (Finding place treasure).
Her finden du "enmet" "Schat" (Treasure) og ved at vælge denne for du unlock code.

Der er anden vej til at få nøglen. Hvis du tager "Schedel" (Skull) på "Moeras" kan du begrave denne på "Kerkhof". Din beløning er et æg. Gå til Lavendelveld" og vælg ægget. Du vil se at der et drage æg og du ka byttet det til nøglen hos dragen.

Hvis du er fortabt og det ser ud til at du forlader gamezonen, der der en aktive zone omkring skoven og kommer du ind i denne zone for du en advarsel så du ka vende rundt.

Det ser ud som dette i sumulation mode. (Samlignet med den version til download, version i videoen er ældst. Handlingen er den samme og jeg arbejder stadig på den.

Tekniske noter

Jeg har brugt mange Variables i denne wherigo. Jeg har brugt dem til:

  • Til at gemmen input fra spilleren (Jongen and Naam)
  • Til at vise meddelser eller play en scene kun vis der føste gang. 
    • "Eigenwijs" første advarsel når spilleren ønsker at gå ind i "Moeras".
    • "Kerkhof geweest" er også brugt til første advarsel.
    • "Waternimf", en meddelse der kun vises første gang.
  • Til at huske at noget er sket eller kan blive fuldført.
    • "Met weerwolf gevochten" huset at du er såret og kunne ikke eller brugte ikke sværet mod "Weerwolf".
    • "Zwaard" er True når du har valgt inden for tid sværet når dragen dukker op.
    • "Bekend" er True når spilleren har valgt ægget på "Lavendelveld" så han ved at det kan blive udvækslet for nøglen. 
    • "Gebruik lavendel" er True når spilleren slås med dragen og kan gøre bruge af "Lavendel".
  • Sammen med timer med samme navn (Trek zwaard and Sterk)

Players

Der er få wherigo players du kan download og installere på din telefon med GPS. 
Læs information op websiderne hvor du kan download playeren du behøver til dit hardware.
Jeg har fundet disse Players

  • Wherigo Player from Groundspeak for Garmin and Pocket PC's that use Windows Mibile 2003 or higher. Last version is from 2008
  • Openwig for JavaME phones
  • WhereYouGo for phone using Andriod
  • PiGo for Iphones